Balaton: megemelték a siófoki mólót

Harminc centiméterrel megemelték a siófoki móló járószintjét, a hullámtörő gerendát pedig ötven centivel magasabban építették újjá az 1930-ban készített hullámtörőhöz képest. Elkészült a siófoki hajókikötő felújításának harmadik, utolsó üteme, pénteken ünnepélyesen is átadták a nagyközönségnek.

A harmadik ütem során a több, mint háromszáz méter hosszú keleti móló újult meg. A Balatoni Hajózási Zrt. négy rondellát is kialakított, melyekbe egyenként két-két fémpadot helyezett el. A móló megvilágítását a hullámtörő gerenda kikötőmedence felőli függőleges oldalába beépített korszerű, ledes lámpákkal biztosítják. Ezáltal a keleti móló Siófok egyik leglátványosabb része lett. Ismert, hogy tavaly állították fel a móló végében A Béke jóságos angyala szobrát orosz adományként, talpazatába építve a hajózási jelzőfényt.

Ezzel a beruházással a teljes kikötő műszaki állapotát helyreállította a társaság, különösen fontos volt a kikötő és a móló közötti sétánynak, valamint a mólónak a megerősítése. A sétálók komfortosabb körülmények között gyönyörködhetnek a tóban, a panorámában.

A siófoki kikötő felújításának első üteme 2011-ben és 2012-ben készült el, melynek során 130 méter hosszúságban a személyhajó-kikötő új térburkolatot kapott, a fákat védőfalakkal vették körül, új padokat helyeztek el. A második ütemben  105 méter hosszúságban az 1930-ban készült, erősen megrongálódott, alacsony szintű partvédelmet korszerű, vasbeton szádfalas (Magyarországon a vízépítésben először alkalmazott) kikötőfallal helyettesítették. Továbbá 15 hársfát ültettek az új, füves, rózsabokrokkal körbeszegett mezőkbe. Fém padokat, egy korabeli kikötőbakot, egy hajócsavart és egy horgonyt is elhelyeztek a sétányon. Tavaly mindössze három hét alatt készült el a keleti mólófej átalakítása az angyalszoborral és a kikötőbejárati jelzőoszloppal.

A Balatoni Hajózási Zrt. pályázati támogatást is nyert a siófoki és tihanyi kikötők felújításához, ennek részeként nyílik lehetőség két darab gyorsjáratú személyhajó beszerzésére. A két hajó várhatóan augusztusban áll forgalomba a két kikötő között. A már korábban elkészült siófoki első és második ütem együttes költsége 92 millió forint volt, a mólóátépítésé 59 millió, utóbbihoz 23, 6 millió forintnyi pályázati forrás állt rendelkezésre.

A hajózási társaság a mólóavatáson túl szezoneleji sajtótájékoztatót is tartott a Balaton vizén. Az idény egyik újdonsága, hogy az Akali vízibuszt kerékpárok szállítására alkalmassá alakították és főként a nyugati medencében közlekedtetik. A kicsiket kalózhajóval, a nagyokat bulihajóval csalogatják, s idén is él az együttműködés a Balatoni Hajózási Zrt. és a MÁV-Start Zrt. között; kedvezményes áron kibocsátott közös menetjegyük a Balaton körüli menetrend szerinti vonatok és a balatoni menetrendszerinti hajójáratok igénybevételére jogosít.

Forrás: sonline.hu